PERSONAL | '5 tips om je tijd te bewaken'

maandag 8 januari 2018 07:00

Misschien weet je nog dat ik een blog schreef waarin ik tips deelde voor een journal bijhouden? Die moet ik zelf ook nog een keer lezen, want die ben ik kwijt. De afgelopen twee weken was het iets rustiger in de shop, dus heb ik zelf ook wat meer rust genomen. De drukke maanden november en december hakten er redelijk in kan ik je zeggen! ;). Ik had niet helemaal verwacht het zó druk te krijgen. Happy me, want oh my: jullie orders! Thanks ALL! Ik ben super dankbaar dat Splendith zo aan het groeien is!

Real life

De laatste twee maanden vlogen voorbij maar waren geweldig en stiekem ook best wel stressvol if I may say so. Een groeiend bedrijf zorgt voor de nodige uitdagingen. Stress en lange dagen zorgen er kortgezegd voor dat ik niet meer voor mezelf zorg. Als in big time niet: fastfood, geen beweging, overal een bende en alles door elkaar doen. Jup, real life people. Ik hou van mijn werk!

Misschien wel herkenbaar als je ondernemer bent of in het algemeen voor onze generatie? Je wordt enthousiast van je werk en het is awesome om aan je doelen te werken. Het lijkt wel dat je zo succesvol bent als je je zelf maakt, right? Hoe harder je werkt, hoe meer je bereikt? Hmm…

Stress afwisselen met rust

Inmiddels heb ik al heel wat alinea’s nodig om iets in te leiden. Je blijft het beste in wat je doet als je ook goed voor jezelf zorgt. Voor iedereen zal dat een andere manier zijn maar stressvolle perioden moeten bij mij worden afgelost door een paar dagen gewoon wat minder doen. There is no shame in that. Ik heb tijdens de kerstvakantie heerlijk op de bank theetjes gedaan, uitgeslapen, leuke dingen gedaan en soms een dag helemaal niet gewerkt ;).

Zo bewaak je jouw grenzen

Met een eigen bedrijf is de enige grens, degene die je zelf stelt. Ik word steeds iets beter in het stellen van die grenzen. Hierbij een aantal tips hoe ik mezelf help om deze grenzen te bewaken.

  1. Het begint met een haalbare to-do lijst.
    Dus maak zondagavond of maandagochtend een to-do lijst met drie grotere taken voor de hele week en natuurlijk ook de kleinere to-do’s. In deze blog schreef ik er meer over.

  2. Plan je werk in voor werkdagen van 8 uur
    Dus niet in werkdagen van 14 uur ;) Je bent gewoon een mens. Geloof me: maak een paar dagen/weken zulke dagen, dan krijg je zeker meer werk gedaan. Doe je het een maand dan doe je in 14 uur wat je anders in 8 uur zou doen. Je energie gaat achteruit en je bent absoluut minder productief.

  3. Maak haalbare beloften naar je klanten of de mensen waar je mee samenwerkt.
    Als voorbeeld: eigenlijk verstuur ik elke dag bestellingen, dus het is verleidelijk om te noemen: ‘voor 16.00u besteld dezelfde dag verstuurd’. Dat betekend dat ik nooit een ongepland dagje weg kan, niet ziek kan zijn zonder beloften te breken. Vandaar dat ik gewoon aangeef: binnen 2 werkdagen verzonden.

  4. Get out of the office!
    Heb je ook weleens last van schuldgevoel als je eigenlijk nog mailtjes zou moeten beantwoorden of taken af moet maken? Of dat je eigenlijk nog iets af moeten maken? Work never stops, dus gewoon afsluiten die handel. Niet als je beloften naar je klanten hebt gemaakt natuurlijk! En ben je een dagje weg, communiceer dat dan goed naar je klanten.

  5. Maak een onderscheid tussen je taken
    ​Overdag werk ik aan mijn to-do lijst en de dagelijkse taken. Omdat ik ontzettend hou van wat ik doe, werk ik ’s avonds ook vaak. Maar dan doe ik alleen waar ik zin in heb. Uitstellen dus tot de max J. Wie houdt er niet van, hahaha. Dit zijn de uren dat ik blog, schilder en bijvoorbeeld nieuwe dingen uitdenk.

Het is zaterdagmiddag dat ik deze blog aan het schrijven ben en ik popel alweer om maandag heerlijk productief aan de slag te gaan. M’n haalbare to-do lijstje ligt al klaar.

Liefs,

Judith.