Merel Djamila Hoekstra over haar werk en boek Paint, Paper & Going Places

Merel Djamila Hoekstra over haar werk en boek Paint, Paper & Going Places

Ondertussen staat het boek van Paint, Paper & Going Places van Merel Djamila Hoekstra al eventjes online. Misschien ken je Merel wel van haar prachtige travel journals die ze deelt op Instagram? Ik heb Merel voor jullie mogen interviewen en haar alle vragen kunnen stellen die maar in me op kwamen! 

 

Kan je jezelf kort voorstellen? Wie ben je, wat maak je en ben je fulltime illustrator?

Mijn naam is Merel Djamila. Ik ben 26 jaar en ik woon in de stad Groningen. Op dit moment werk ik deels als contentmarketeer in loondienst en als freelance illustrator. Als freelancer maak ik onder andere illustraties voor onderwijsinstellingen in de vorm van plattegronden en ansichtkaarten. Ook geef ik creatieve workshops (denk aan schilderen, journallen of collages maken) bij onder andere gemeentes en musea. Op mijn Instagramaccount deel ik mijn kleurrijke gouache schilderingen met 122K+ volgers en werk ik ook samen met bedrijven. Denk aan citymarketing organisaties of hotels. Dan maak ik bijvoorbeeld content voor een Reel en een aantal Insta Stories die ik vervolgens online deel. 

Hoe zou je jouw stijl omschrijven en hoe heeft die zich ontwikkeld?

Mijn stijl is kleurrijk en geïnspireerd door art nouveau, met een voorliefde voor drukke, chaotische composities en een vleugje retro. Ooit experimenteerde ik met kleurkaartjes van de bouwmarkt als ondergrond, maar inmiddels gebruik ik een mixed media journal, dat vind ik perfect om herinneringen in vast te leggen tijdens reizen. De laatste jaren haal ik veel inspiratie uit mijn omgeving, waarbij ik graag gevels en natuur vastleg, maar ook details van plekken, zoals Portugese azulejos. 

Kun je ons meenemen in jouw creatieve proces? Waar begin je, en hoe werk je van idee naar een afgewerkt werk?

Ik kies eerst een locatie uit om te tekenen. Ik werk zowel met foto’s als op locatie. Als ik op locatie werk, zorg ik dat ik de juiste materialen bij me heb, maar ook weer niet te veel meesleep. Denk aan een goed potlood en/of een zwarte fine-liner, gum, schetsboek, een stevige ondergrond van bijvoorbeeld karton en een papierklem. Soms begin ik met een schets op locatie en werk ik een tekening verder uit op een andere plek. Ik kies dan bijvoorbeeld voor een café, terras of mijn eigen studio. Hier gebruik ik ook verf (vooral gouache), penselen en kleurpotloden.

 

Hoe kies je kleuren en composities? Wat is jouw geheim voor een mooi kleurenpalet?

Toen ik begon met creatief journallen, maakte ik vooral veel collages. Ik knipte allerlei foto’s uit tijdschriften en maakte daarmee een compositie. Ik realiseerde me toen al snel dat je eenheid creëert door kleuren te gebruiken die elkaar versterken. Dan maakt het eigenlijk niet uit hoe druk een collage is. Met schilderen probeer ik dichtbij de werkelijkheid van kleuren te komen en ook de sfeer van een plek goed te laten zien. Lissabon is bijvoorbeeld vaak zonnig en kenmerkt zich voor mij door de vrolijke Portugese tegels, gele trams, prachtige lichte gevels en lekkernijen zoals pastel de nata. Als ik deze beelden allemaal in een spread wil combineren, zou ik het kleurenpalet daarop aanpassen. Verder ben ik dol op aardetinten zoals omberbruin, sienna, olijfgroen en okergeel, het liefst in combinatie met een lichtroze tint.

 

Je boek Paint, Paper & Going Places is nét uitgekomen; voor wie is het boek bedoeld, en wat hoop je dat lezers eruit halen?

Mijn boek is voor de reiziger die graag beter wil leren observeren en herinneringen vast wil leggen op papier, maar nog niet zo goed weet waar hij/zij moet beginnen. Er zijn veel keuzes vooraf te maken. Neem je bijvoorbeeld een blanco boekje mee of eentje met lijntjes en neem je alleen een pen en kleurpotloden mee of ga je all out met penselen en een verfset? Die keuzes kunnen best overweldigend zijn, zeker als je thuis niet zo vaak creatief bezig bent. Mijn boek kun je als een gids zien die jou daardoorheen helpt en je uiteindelijk leert hoe je jouw eigen creatieve reisdagboek vormgeeft. Overigens hoef je er niet per se voor op vakantie of op reis te gaan: ook thuis kun je aan de slag met de tips, prompts en case studies uit het boek!

Wat zijn de essentiële materialen die je aanraadt als iemand met je boek aan de slag wil gaan?

Ik heb hier zelfs een speciaal hoofdstuk aan gewijd, genaamd: What you may (not) need. De titel zegt het al: het zijn mijn aanraders, maar je bent helemaal vrij in wat je wel en niet mee wilt nemen. Wat voor de een goed werkt, werkt voor de ander tenslotte helemaal niet! 

Als je van plan bent om weinig te tekenen, maar vooral je journal iets creatiever aan te willen kleden, zou ik je aanraden om een (kleine) schaar, lijm, een lekker schrijvende pen, potlood en gum mee te nemen. Dan kun je onderweg van alles opplakken wat je tegenkomt en daarnaast opschrijven wat je meemaakt. Tip: ik neem ook weleens mijn Canon Zoemini mee, dit is een draagbare printer waar je eenvoudig kleine foto’s van je telefoon mee uitprint en vervolgens opplakt als sticker.

Ben je creatief en wil je meer uitdaging, raad ik je aan om een verfsetje mee te nemen. Ik gebruik zelf het liefst gouache en neem zowel mijn favoriete verftubes mee in een etui als een los paletje waar ik de verf in kan doen. Neem ook een aantal fijne penselen mee, een waterspray, doekje en eventueel een bakje waar je water in kan doen (en anders vind je ook bijna overal papieren bekertjes). Neem een aantal kleurpotloden mee om details mee aan te brengen.

Kun je ons meenemen naar het moment waarop je besloot dat dit boek er moest komen?

De aanleiding van mijn boek was een Interrailreis van 3.5 maanden die ik in 2023 maakte. Ik begon in Portugal en reisde via Spanje naar Italië, Slovenië, Kroatië en Montenegro. Ik wilde dit altijd al eens doen en het leek me heel leuk om mijn travel journal mee te nemen. Uiteindelijk nam ik er twee mee: eentje waar ik in schreef en bonnetjes en tickets in bewaarde en eentje om in te schilderen.

Het begon toen te kriebelen om mijn ervaringen in boekvorm te delen. Toen ik weer thuis in Nederland was, ging ik op zoek naar een uitgeverij die dit idee ook wel zag zitten. En zo geschiedde!

Is er een moment of plek uit het boek dat voor jou extra persoonlijk of emotioneel is?

Het mooiste aan dit boek vind ik dat het niet alleen de reis laat zien die ik in 2023 maakte, maar ook een reis van mij als beginnend kunstenaar. (Sommige foto’s zijn jaren terug gemaakt, zoals een aantal flatlays waarvoor ik de vloer van het houten tuinhuisje van mijn ouders voor gebruikte omdat ik het licht daar altijd zo mooi vond. Het tuinhuisje is inmiddels weg, mijn vader is overleden en mijn moeder is verhuisd, maar heel even is het moment weer terug omdat het nu vereeuwigd is in het boek.)  Ik zie ‘Paint, Paper & Going Places’ als een kroon op wat ik de afgelopen jaren allemaal heb gemaakt. Door het nu in een boek te bundelen, er elk moment doorheen te kunnen bladeren en weten dat andere mensen het kopen en in hun boekenkast zetten, maakt mij heel trots!

Welke plek staat bovenaan je lijst om ooit te bezoeken en te schilderen?

Ik zou graag nog meer plekken van Engeland willen zien, zoals het nationaal park Lake District en de prachtige kust van Zuid-Engeland. Schotland lijkt mij ook prachtig! Buiten Europa lijkt Mexico mij ook nog heel bijzonder, vooral door de kleurrijke gevels, het artistieke karakter van Mexico-stad, de mooie stranden en de algehele cultureel, inclusief het eten en de muziek.

 

Wat is jouw favoriete bestemming geweest om te schilderen en waarom?

Ik werk nu aan een zine van North Yorkshire. Ik ben hier afgelopen zomer geweest. Je kunt hier prachtige kustwandelingen maken tussen pittoreske dorpjes, fish & chips en scones eten (liever niet tegelijkertijd) en het prachtige nationale park North York Moors bezoeken. Dat is wel echt een aanrader wat mij betreft! Verder ben ik ook dol op archipelago eilanden, zoals het eiland Hönö aan de Zweedse westkust.

Zijn er culturen of kunstvormen die je onverwacht hebben geïnspireerd tijdens je reizen?

Buiten Europa ben ik nog niet geweest (op Engeland na), dus veel culturen en kunstvormen waren mij tot nu bekend. Ik vind art nouveau – weelderige vormen, zachte kleuren en sierlijke ornamenten een van de mooiste kunststromingen om onderweg tegen te komen, of dat nu op een bekende gevel is in Barcelona of in een portiekje in mijn eigen stad.

Welke tips heb je voor iemand die zijn of haar reizen creatief wil vastleggen?

Begin met de basis en neem niet te veel materialen mee. Less = more. Tijdens mijn laatste trip vergat ik bijvoorbeeld lijm en loste dit op door verf te gebruiken om iets op te plakken in mijn journal.

Maak het jezelf gemakkelijk. Begin eens met vijf of tien minuten elke dag een tekening te maken. Op de camping kan dat bijvoorbeeld door kampeerders te schetsen, de caravan of het toiletgebouw.

Geen zin of ruimte om je creatieve spullen mee te slepen? Of onderweg weinig tijd om aan de slag te gaan? Neem dan een aantal foto’s onderweg en gebruik dit als je weer thuis bent om na te tekenen of uit te printen. Kan het weer in je reisjournal. Dan heb je ook meteen een beetje napret! 

Welk item (verf, papier, iets anders) zou je nooit kunnen missen op reis?

Ik zou dan toch wel gaan voor gouache verf, dat vind ik heel fijn om te gebruiken en zonder zou mijn reis niet compleet zijn!

 

Favorieten van Merel

Gouache verf - https://splendith.nl/collections/talens-gouache

Ik ben dol op de Royal Talens en Winsor & Newton gouache. Mijn favoriete kleuren om mee te nemen zijn de primaire kleuren + wit en zwart. Daarnaast neem ik altijd olijfgroen, dennengroen, lila, gele oker, napelsgeel rood, omber gebrand en sienna gebrand (deze kleuren zijn allemaal van Royal Talens) mee.

Kleurpotloden - https://splendith.nl/products/faber-castell-polychromos-set-12

Ik gebruik graag kleurpotloden over mijn (opgedroogde) verf. Dit doe ik om wat details, accenten en schaduwen toe te voegen. Ik heb de basic set van 12 potloden en daarnaast kocht ik een aantal losse potloden, zoals olijfgroen, ruwe omber en bruine oker.

Mixed media schetsboek – Etchr, Stillman&Birn en Clairefontaine Paint On

Ik heb meerdere favorieten voor verschillende doeleinden als het aankomt op schetsboeken. Mixed media schetsboeken zijn mijn favoriet, omdat ze vaak veel aankunnen als het aankomt op materialen. Lijm, water, markers: het kan allemaal.

Favoriet 1: Hot pressed schetsboek Etchr 

Ik vind het hot pressed papier heel fijn in dit schetsboek. Het is van een fijne kwaliteit en ik maak graag gedetailleerde schetsen in dit boek met een vulpotlood van Tombow.

Favoriet 2: Aquarel schetsboekjes van Hahnemühle

Voor aquarelverf vind ik de boekjes van Hahnemühle heel fijn. 

Favoriet 3: Delta schetsboeken van Stillman & Birn

Ik vind het ivoren witte papier van de Stillman & Birn Delta mixed media schetsboeken heel fijn! De papierdikte is goed en het is verkrijgbaar in veel verschillende maten + zowel in soft- als hardcover verkrijgbaar.

Favoriet 4: Clairefontainte PaintOn

De Clairefontaine PaintOn mixed media schetsboeken met zandkleurig papier en een lichtruwe korrel vind ik heel mooi om te gebruiken voor lichtere accenten die normaalgesproken op wit papier weg zouden vallen. Dat is dit papier.

Heb jij nu ook helemaal zin gekregen om een vliegticket te boeken en zelf te gaan travel journalen? Bekijk het boek dan hier

Liefs,
Judith

Ouder bericht Terug naar Blog
Over de auteur

Over de auteur

Judith, eigenaar Splendith

Elke keer al wilde ik iets moois maken, dan kon ik niet de goede materialen vinden. Avonden lang struinde ik online naar kwalitatieve en vrolijke knutselmaterialen voor mijn projecten.

Daar begon het idee voor een shop, met een selectie van mooie materialen.

Met de blog en materialen hoop ik je te inspireren om creatief aan de slag te gaan.

Lees meer over ons

Over Splendith

'Create the things you wish existed'

​Alleen maar kwalitatieve, blije en leuke materialen vind je bij Splendith! Bij ons vind je een selectie aan materialen die je ergens anders misschien niet zo snel ziet.

Ben je op zoek naar mooie DIY materialen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.